lördag 22 augusti 2009

Kraft och Rörelse, Fysik år 8

Under v 34-38 arbetar vi med området kraft och rörelse. I området ingår:

att lära sig om olika typer av krafter och hur de verkar


att lära sig om Isac Newton och gravitation

att lära sig om hur världsbilden förändras genom tiderna

att lära sig att mäta krafter med en dynamometer och rita ut kraftpilar i figurer

att lära sig hur en hävstång fungerar

att mäta hastigheter och kunna räkna ut hastigheter

att lära sig om acceleration och inbromsning

att lära sig om vad som händer vid fritt fall och vid kaströrelser

Vi har fyra lektioner No i veckan. På tre av dem har vi genomgångar och arbetar med olika typer av uppgifter. En lektion i veckan har vi laboration i halvklass då eleverna får göra experiment. Lab-timmen ligger mot hemkunskapen så eleverna har laboration varannan vecka.

MÅL för området

Du skall:

  1. identifiera vanliga krafters ursprung och riktning
  2. känna till något om Isac Newton och hans upptäckter
  3. känna till något om olika världsbilder
  4. redogöra för hur man kan ange en krafts storlek och riktning med en pil
  5. redogöra för sambandet mellan massa och tyngd för enheterna kilogram och newton
  6. kunna nämna några sammanhang där friktion har betydelse
  7. redogöra för hävstångslagen som en ju-desto-relation
  8. redogöra för sambandet mellan sträcka, hastighet och tid
  9. veta vad acceleration och inbromsning innebär
  10. genomföra undersökningar och redovisa dem i en laborationsrapport

BETYGSKRITERIER

Godkänt:

Du uppfyller alla mål ovan.

Väl Godkänt:

Du uppfyller alla mål ovan.

Du kan använda dig av hävstångslagen i matematisk form.

Du kan beskriva hur hastigheten ändras vid fritt fall och vid en kaströrelse.

Du kan använda dina kunskaper i nya situationer för att beskriva och förklara företeelser som har med kraft och rörelse att göra.

Du deltar i planeringen av en undersökning och bidrar vid utvärderingen av den.

Du beskriver något om hur Newtons upptäckter har format människors världsbilder.

Mycket Väl Godkänt:

Du uppfyller målen för godkänt och väl godkänt.

Du använder begrepp och teorier om kraft och rörelse för att skapa nya frågeställningar.

Du planerar, genomför, utvärderar och dokumenterar en undersökning.

Du beskriver med exempel hur kunskapen om naturen utvecklats och hur den både formats av och format människors världsbilder.