måndag 31 augusti 2009

Organismvärlden, Biologi år 7

Under v 34 - 38 arbetar vi med området organismvärlden där vi lär oss om allt levande på jorden. Områden som ingår:
Vad är gemensamt för allt liv?
De olika huvudgrupperna av allt levande: djur, växter, svampar och bakterier.
Vi odlar bakterier och lär oss om hur de fungerar.
Vi tittar på växter och slår i floror.
Vi lär oss om fotosyntesen.
Vi tittar i stereolupp på växter och insekter och tittar i mikroskop på celler.
Vi dissekerar för att lära oss hur hur djur är uppbyggda och fungerar.
Vi lär oss mer om olika djurgrupper och studerar djur som hör dit.
Vi lär oss känna igen några fåglar och växter.

Planering:
v 34 - Vad är biologi? Bildspel om organismvärlden. De 4 huvudgrupperna. Odla bakterier.
v 35 - Fotosyntesen. Titta på växter och slå i floror. Titta på stensöta med stereolupp.
v 36 - Titta på celler i mikroskop. Bakterier, växter. Lära sig känna igen några växter och fåglar. Olika djurgrupper.
Läxa till torsdag 4/9: Kunna hur fotsynetsen fungerar (läs på från bilden vi gjort på lektion).
v 37 - Olika djurgrupper. Dissektion av fisk. Titta på insekter i stereolupp. Arbete om djur.
v 38 - Arbete om djur. PROV onsdag 16/9

Mål för området:
Du ska:

  1. veta att biologi är läran om det levande.
  2. ha kännedom om organismvärldens indelning i olika grupper och kunna ge exempel på organismer i de olika grupperna.
  3. veta hur art, släkte och familj hör ihop.
  4. känna till något om växternas uppbyggnad.
  5. veta hur fotosyntesen fungerar.
  6. lära dig att känna igen några vanliga växter och fåglar.
  7. känna till djurens stamträd och kunna ge exempel på djur i de vanligaste djurgrupperna.
  8. känna till vad som gjort Carl von Linne´ känd över världen.
  9. kunna hantera mikroskop och steroelupp.